És rossa
i prima, més aviat alta, de cabells que onegen sobre uns ulls de plata viva i
un somriure impertinent. Porta unes calces de bany verdes com el mar i ensenya
dos pits petits i càlids. De la mà d’un home amb canes i ulleres fosques, s’obre
camí dins de l’aigua. És d’aquelles dones de qui hom sap que són guapes fins i
tot abans de mirar-les. No és jove. Té la classe de somriure que fa que et
giris i somriguis tu també. Un somriure que et parla. I fa que hi vulguis parlar.
De lluny,
la seva bellesa balla com una ombra darrere un llençol estès al sol. Al acostar-s’hi,
es transforma en una persona que coixeja i aguanta el braç dret en una postura
rígida, plegat cap amunt, amb la mà caiguda i els dits desorientats. El
tremolor proper resulta estranyament real, el caminar, difícil i la necessitat
de recolzar-se en l’home de les canes, autèntica. Els ulls defugen els
desconeguts i els dits desorientats estiren cap endins, més endins, allà on les
onades callen i l’aigua es transparenta. No se’ls sent el que diuen però l’home
mira sovint enrere, es para, intenta girar-la, fer-la tornar. No gosa
retirar-li el braç, al qual ella s’agafa fort, com a una vela. De prop tot és
diferent i veus com cada pas li costa una miríada de gestos inútils, esforços
de músculs impensables, ganyotes de dolor i determinació. Impressiona la seva
tossuderia, el seu avançar maldestre. L’aigua deu ser freda i les onades l’empenyen
amb força. A vegades la fan caure i sembla impossible que es pugui aixecar tan
ràpid. Talla l’escuma del mar amb el braç esquerre i estira, estira el seu
propi cos, com una fusta rebel, cap endins, més endins, oposant somriures als
intents de l’home de tornar. Vol arribar en algun lloc. Potser imagina un lloc
especial. Un lloc somiat. A la sorra, nens cridaners i mares amb banyadors que
dissimulen cel·lulitis inexistents i avis que s’unten recíprocament la crema de
sol de tota la vida i parelles joves que s’obliden del mar i del món. De tant
en tant, algú la veu. I s’estranya. I, si no va sol, l’ensenya a l’altre. Mira-la, pobre, què li deu haver passat
o Què deu fer allà, tal com està, al mig
del mar. Coses així. Abans d’acabar la frase ja l’obliden. Tornen a mirar
el mòbil, o els nens, o les ulleres de sol que tapen els ulls de qui tenen
davant.
La dona
rossa, d’ulls de plata viva i somriure contagiós, es para. Respira fort i la
cara se li il·lumina. Ja hi ha arribat. Després de tota la lluita, és allà on
volia que fos. I, de cop, ho entens. Entens on volia anar i entens el perquè.
L’home de
les canes no ho entén. L’estira cap enrere, cada cop més impacient, fins que ella
el segueix, dòcil. Tornen els gestos incontrolables i els músculs rebels. Torna
el braç plegat amb els dits desorientats. També tornen els pits petits, indiferents
als naufragis. Torna el cos sec, un manyoc de nervis i desig. Torna la cama
penjant inútil sobre la sorra massa calenta, mentre l’aigua s’evapora darrere
seu. Tornen els braços forts de l’home que l’agafa a coll i l’estira sobre una gandula,
l’ombra del para-sol, la discreció d’una existència ja oblidada, camuflada
entre dues crosses lluents i un grapat de petxines seques.
Jo sí que
he entès on volia arribar la dona d’ulls de plata viva: en aquell lloc on
l’aigua és prou fonda per tapar la tristesa, on el mar –vertigen
amorós– li acull i li amaga el cos espatllat, on es dissolen les angoixes i
només queda flotant la seva cara, aquella cara tan feliç, amb aquell somriure que
no es pot ignorar, que et parla i fa que hi vulguis parlar tu també.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Multumesc. Gràcies. Gracias. Thank you.