Mama este femeia cu
păr alb și ochi stinși care veghează trecerea zilelor din fotoliul roșu de
lângă fereastră. Au cumpărat fotoliul în urmă cu mulți ani, pe vremea când ea încă
mai râdea câteodată iar casa era plină de cactuși: mari, mici, rotunzi, alungiți,
serioși, timizi, grași, slabi, cu țepi care înțepau, cu țepi care gâdilau și
chiar cu țepi care transmiteau boli misterioase și nevindecabile, ca dragostea
sau moartea. Mamei îi plăcuseră dintotdeauna cactușii: spunea că-i poate auzi
vorbind și tălmăcind pe limba ei poveștile deșertului. În fiecare dimineață,
primul lucru pe care îl face este să se așeze pe fotoliul roșu. Privirea ei,
goală și înfrigurată, scrutează geamul împăienjenit și nu-ți poți da seama dacă
rămâne agățată între pânzele trecutului sau reușește să le străbată. Afară,
decorul oricum nu se schimbă, pomii par desenați pentru un scenariu unde nu se
va filma niciodată. Doar frunzele se deghizează la intervale regulare,
asortându-se cu anotimpul și cu visele neștiute ale mamei. În curând fiica va
aduce o cană cu ceai fierbinte și o va lăsa lângă fotoliu, pe măsuța minusculă
unde nu încape decât o singură cană.
Fiica e înaltă și
poartă părul strâns într-un coc. De mult timp nu a văzut-o nimeni cu părul
lăsat liber. Nimeni nu știe cât îl are de lung. Fiica nu prea vorbește, dar
nimeni nu protestează, pentru că singura care ar putea să se plângă e mama, iar
mama nu se plânge niciodată de nimic. În fiecare duminică dimineața fiica face
biscuiți cu scorțișoară și, când sunt gata, fără să aștepte să se răcească, îi
mănâncă cu evlavie, amândouă așezate de aceeași parte a mesei de nuc din
sufragerie, fără un cuvânt, aproape fără să respire. Pentru ele e ca și cum ar
merge la slujbă. Când termină toți biscuiții se simt mulțumite și pline de hotărâri
în așteptare. Fiica se duce să lucreze în grădină, să plivească buruienile și să
tundă pomii. Nu poartă niciodată mănuși și seara își privește mâinile pline de
zgârieturi până când acestea se zbârcesc de frig și de singurătate.
Mama se așează în
fotoliul ei și deschide la ultima pagină una din cărțile risipite în jur, în
mod sigur cea mai la îndemână. Pentru că mereu e ultima, nu e nevoie să dea
pagina.
Au fost odată,
într-un alt timp și o altă viață, zile când mama cânta la pian, dansa, mângâia
părul ciufulit al fiicei, făcea biscuiți de scorțișoară, avea o pisică albă cu
ochi albaștri și trimitea scrisori unui bărbat care trăia dincolo de mare. În
acel timp, fiica a început să fumeze, să doarmă pe cine știe unde și, când se întorcea,
frântă și stoarsă de lacrimi, țipa la cactușii înfloriți care inundaseră toate
ferestrele. Încet încet, pianul a început să scoată sunete bizare iar cactușii
au început să piardă florile și chiar culoarea verde: dacă i-ai fi privit de
foarte aproape ai fi putut vedea cum vasele prin care circula seva deveneau
transparente și senile. Nimeni nu le mai cerea să tălmăcească povești din deșert.
De curând însă fragmentele
par a căuta reîntregirea: mama stă pe fotoliul roșu de lângă fereastra care dă
spre grădină și unde fiica plivește buruienile în fiecare duminică. Câteodată beau
o cană de ceai fierbinte, fiecare la măsuța ei. Și cel mai important e că, din
când în când, mama și fiica tac împreună.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Multumesc. Gràcies. Gracias. Thank you.